Dracks

9 jun 2018

Bäst före

23 okt 2019

Untappd

4,25 / 5

Jag minns inte exakt vilket år men jag var i nedre tonåren och hade köpt skivan Use your nose på Megahertz, Karlstads då främsta skivaffär, och stoppat den i min bärbara cd-spelare med tio sekunders skakminne. När jag satt där och väntade på bussen öppnades en helt ny värld för mig - punkrocken (eller skatepunk, kalla det vad ni vill).

Men nu ska inte jag vara en egocentrisk man och berätta mitt livs historia för er, vi ska prata öl och hur livet ibland knyts ihop på oväntade sätt. Det är ändå så att från den där tonåringen som aldrig rört sprit till mitt tjugotvå-åriga jag som med en Bud i handen stängde in mig med mitt Nintendo till den hyfsat vuxna man jag är idag så har det ändå hänt endel.

Jag är fortfarande inte en speciellt materialistisk pojke men då jag nu förtiden gett mig in i labyrinten av hantverksöl där trendens vindar blåser snabbare och hårdare än en punkrockrebels powerchords är det lite kul att en av årets absolut bästa IPA:or kokats av sångaren i det band jag för över tjugo år sedan lyssnade på vid en värmländsk busshållplats.

Är den perfekt? Nej, men perfektion är förbannat tråkigt och om all öl i ankdammen hade varit perfekt hade ingen öl varit perfekt och det hade gjort öl-planeten sjukt tråkig. För oavsett om man använder näsan eller smaklökarna är det här en öl som gör mig lika lycklig som när man sätter en perfekt strike och den kan utan problem får mig att gå in i autopilotläge och ta snabbaste vägen till närmaste ölkylskåp. Oavsett om vägen är rutt 1, en promenad nedför en backe eller E20 Norr. Fortsätter Nikola brygga öl som den här kommer vi vara vänner till slutet.