En tidig titt på Stone Berlin

Det tog fem år och en kvarts miljard kronor innan Greg Koch hittade rätt. Efter att ha besökt cirka 130 platser i nio länder befann han sig i en gammal gasfabrik på Lankwitzer Strasse i Berlin. Han hade hittat lokalen han inte ens visste att han letat efter.

När jag i oktober besökte Stone Berlin var det inte mycket som var klart. Lokalen för bryggeriet och restaurangen var mer eller mindre en stor sandlåda med tegelväggar. Kontorsbyggnaden kunde närmast liknas vid ett mentalsjukhus från gamla skräckfilmer. “Vi var på god väg men sedan var vi tvungna att göra om vissa delar, så egentligen måste vi ha bygghjälmar på oss här” sa Greg och gick vidare när han guidade oss igenom det som ska bli Stones högkvarter i Europa. Att planerna inte stannar vid att bara bygga ett bryggeri med en liten restaurang är tydligt. 600 personer ska samtidigt kunna vistas i lokalens matdel som enligt Greg inte kommer bli en typisk ölhall. “Det kommer inte finnas någon curry wurst eller dålig öl. Man ska ha respekt för mat och öl.”

Organic, flowy, artistic

Att planen är att föra en liten del av känslan från San Diego-bryggeriet till Berlin märks. Hela bakgården byggs om för att locka besökarna att plocka med sin mat och öl ut och sitta i naturen. Och med naturen menas inte bara ett bord under ett träd utan ett konstgjort berg håller på att byggas och fler träd än jag kunde räkna ska planteras över hela området. Det märks på Greg att naturen är en central del i hela verksamheten. Ett exempel på detta är att mitt i restaurangen kommer stammen från ett träd som tidigare stod utanför Mercedes-Benz Arena placeras. Sittplatser ska skäras ut ur trädet och det kommer på så sätt blir det en del av restaurangen. “Det känns extra kul att kunna återvända något som så många passerat och haft som en naturlig del av sitt liv i Berlin” förklarade Greg.

Inget bryggeri utan en brygghall

Lokalen delas mer eller mindre av på mitten. På ena sidan finns matdelen och på den andra bryggeriet. Enligt Greg kommer det att bryggas öl så som man gör på västkusten. “Det kommer inte bryggas någon trist tysk mängdöl, det enda tyska som kommer bryggas här är berliner weize” la han till med ett stort allvar i rösten. I Berlin kör Stone ett litet bryggeri på 10 hektoliter och ett större med en kapacitet på 100 hektoliter. Det lilla tas i bruk först och kommer om allt går som det ska börja leverera Stonegodis den sjunde december 2015. Tyvärr kommer den första omgången öl endast till restaurangen samt shoppen där man kan gå och fylla på sin growler så är man i Berlin i mitten av december passar det bra att knappa in Lankwitzer Strasse på GPS:en.

Compatriots, not competitors

Det märks att vi besöker ett företag som vet vad de vill. Det handlar inte om att starta ett bryggeri som ska ge Berlins invånare vad de vill ha. “Vi gör öl för de som tycker om den öl vi gör” förklarade Greg. “När vi startade i San Diego var det inte speciellt många som tyckte om det vi gjorde, men vi trodde på oss själva, fortsatte och se vart det har tagit oss!”. Det är svårt att inte bli imponerad när en ikon inom ölbranchen står och berättar om hur de startade i mitten av 90-talet till att nu komma över till Europa och på så sätt ge oss på den här sidan Atlanten chansen att dricka deras öl precis så färsk som den ska vara. Att vi hela tiden övervakades av Stones gargoyl som från taket tittade ner på oss gjorde inte hela situationen mindre speciell.

Det här kommer bli riktigt bra inte bara för oss ölnördar som nu får dricka superfärsk Stone-öl utan för hela öl-Europa. Vem vet vilka andra bryggerier som tar efter och kommer hit. Greg välkomnade i alla fall idéen om att fler amerikanska bryggerier kom till Europa. “Vi är kamrater, inte konkurrenter när allt kommer omkring” sa han och bad oss återvända till kontorsbyggnaden där kall Arrogant Bastard och pretzels väntade.